محمود رضا عطایی؛ محدثه خزاعی
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 35-1
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه دیدگاه استادان ایرانی نسبت به دانش آموزشی-محتوایی و نیز هویت حرفه ای آنان و همچنین بررسی میزان تطابق این دیدگاه ها با نحوه عملکرد استادان در کلاس های زبان انگلیسی با اهداف علمی انجام شد. بدین منظور، از یکی از دانشگاه های شهر تهران، دو استاد از گروه آموزش زبان انگلیسی و دو استاد از دو گروه متفاوت که ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه دیدگاه استادان ایرانی نسبت به دانش آموزشی-محتوایی و نیز هویت حرفه ای آنان و همچنین بررسی میزان تطابق این دیدگاه ها با نحوه عملکرد استادان در کلاس های زبان انگلیسی با اهداف علمی انجام شد. بدین منظور، از یکی از دانشگاه های شهر تهران، دو استاد از گروه آموزش زبان انگلیسی و دو استاد از دو گروه متفاوت که علاوه بر رشته خود، به تدریس زبان تخصصی آن حوزه نیز مشغول بودند، در این پژوهش شرکت کردند و کلاس های زبان تخصصی آن ها در طول یک ترم مورد مشاهده قرار گرفت. دیدگاهها و عقاید استادان از طریق مصاحبه نیز بررسی گردید. نظر به دانش آموزشی-محتوایی استادان، نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که با وجود برخی شباهتها، تفاوتهای قابل توجهی در دیدگاه ها و نحوه تدریس استادان وجود دارد. هر دو گروه معتقد بودند که کلاسهای زبان تخصصی آنان محیطی نه تنها منفعل نبوده، بلکه امکان مشارکت دانشجویان در فعالیتهای گروهی و نیز پرسش و پاسخ را برای آنان فراهم میکند. آنچه که باعث تمایز چشمگیر استادان گروه دوم (که تخصص اصلی شان غیر از زبان انگلیسی بود) شد اعتقاد آن ها به «تحول درآموزش» بود که بازتاب آن در داشتن تفکر انتقادی نسبت به نحوه تدریس خود، احترام گذاشتن به نظرات دانشجویان، پاسخگویی به نیازهای آموزشی آنان، و مشارکت دادن آن ها در امر آموزش بود. حال آنکه، استادان گروه زبان انگلیسی با نادیده انگاشتن روحیه انعطافپذیری و خلاقیت در آموزش، به همان شیوه «سنتی» مشغول تدریس بودند. نظر به هویت حرفه ای استادان زبان انگلیسی با اهداف علمی ، نتایج پژوهش، هشت عامل را به عنوان مولفه های اصلی هویت شغلی این استادان مشخص نمود. علاوه بر این، یافته ها نشان داد که ارتباط تنگاتنگی میان دانش آموزشی-محتوایی و هویت حرفه ای اساتید زبان انگلیسی با اهداف علمی وجود دارد. از نتایج پژوهش حاضر می توان درطراحی هرچه بهتر برنامه های درسی مرتبط با تدریس زبان تخصصی در دانشگاه ها و ارتقای کیفیت آموزش زبان انگلیسی بهره برد.